1. Виділяйте їм більше часу на ігри.Головна турбота дитини, принаймні, вона такою повинна бути, — це грати. Так, рано чи пізно в житті кожного малюка з'явиться навчання, домашня робота і які-небудь додаткові заняття, але поки цього не сталося, поки вони ще зовсім маленькі — нехай грають досхочу, не варто їх спеціально обмежувати.
Так що частіше дозволяйте малюкам піти у двір і пограти з іншими дітьми.
2. Не сваріться і не влаштовуйте сцени в присутності дітей.
У ранньому дитинстві мозок дітей неймовірно швидко розвивається і накопичує інформацію. І коли вони бачать «дорослі» проблеми і чують їх обговорювання на підвищених тонах, це може негативним чином вплинути на їх нестійкий психологічний стан, змушуючи відчувати хвилювання і відсутність безпеки.
Діти не повинні чути, як дорослі сваряться і сваряться — так що намагайтеся не робити цього в їх присутності.
3. Не порівнюйте їх з іншими.
Одне з основних прагнень сучасного суспільства — бути успішним, і тиск цього самого товариства часто підштовхує нас до спроб пробудити це бажання і в наших дітях. Причому як можна раніше. Виправдані ці спроби чи ні, питання спірне, але ми можемо сказати одне — не варто цього робити, порівнюючи їх з іншими дітьми, які нібито «краще» їх.
Якщо батьки починають показувати «позитивні риси в інших дітей, сподіваючись, що їх дитина буде прагнути їх перейняти, результат може бути не таким успішним, як вони сподіваються, а навіть зворотним.
Дослідники вважають, що коли дитину постійно з кимось порівнюють, це негативно впливає на почуття власної гідності і впевненість у собі.
4. Розкажіть їм про користь негативних емоцій.
Почнемо з очевидного — діти ведуть себе по-дитячому, і від них не варто чекати дорослої стриманості. Практично у кожної дитини бувають спонтанні спалахи гніву, заздрості, смутку і так далі. Однак не все так погано — це поведінка часто дає дорослим відмінні можливості.
Доктор Джон Готтман з Вашингтонського університету вважає негативною звичайну реакцію дорослих на «погану поведінку» дитини – покарання в тій чи іншій формі. Як він пише у своїх статтях, куди краще дати зрозуміти дитині, що негативні емоції відчувають всі, і що в них немає нічого дивного. При цьому варто навчити малюка, як конструктивно боротися з такими емоціями та їх наслідками.
5. Помічайте їх зусилля і досягнення.
Рано чи пізно дитина досягне віку, в якому ми всі розуміємо: щоб чогось досягти, потрібно наполегливо працювати. Саме тому так важливо вміти помічати, коли дитина дуже старається цього «чогось добитися.
«Ми радимо батькам уважно стежити за процесами, у які залучений ваша дитина, і помічати, що саме він робить. Це допоможе вам хвалити його за конкретні зусилля і досягнення, не відбуваючись загальними фразами: «ти такий розумний і у тебе так добре виходить». Повірте, це надасть куди більш благотворний вплив на його розвиток», — пише у своїх статтях про когнітивні завдання в період дорослішання доктор Керол Двек з Стенфордського університету.
6. Цінуйте сімейні традиції.
Коли є спільні інтереси, заняття або ритуали, це, як правило, хороший ознака стабільної та здорової сім'ї. А стабільність завжди була важливим аспектом процесу дорослішання.
Як вважають фахівці, що працюють в Інституті розвитку дитини, загальний час, проведений членами сім'ї, дає дітям п'ять основних переваг:
— дитина відчуває себе важливим і коханим;
— він спостерігає за позитивними прикладами поведінки дорослих;
— у дорослих є час поспостерігати за поведінкою дітей і більше дізнатися про їх сильних і слабких сторонах;
— дитина може висловити свої думки і почуття, що дозволяє зміцнити зв'язок між батьками і дітьми.
7. Дозволяйте їм ризикувати.
Ніхто не сперечається з тим, що за дітьми потрібен певний нагляд, але це не означає, що дорослі повинні стежити за кожним подихом і чихом дитини. Надмірна опіка не зробить життя дитини краще, але і може справити негативний вплив на його розвиток.
«Не примушує батьків надмірна опіка над власними дітьми і зайва увага до їх потреб і проблем, занижувати свої вимоги до них? В результаті чого діти рідко стикаються зі складними ситуаціями, вони практично не вчаться справлятися з ними, не набувають уміння долати труднощі, вчитися на помилок, та інші вміння, які можуть стати в нагоді у дорослому житті? Результати наших останніх досліджень змушують нас припустити, що, швидше за все, відповідь на це питання — «так».
8. Заохочуйте в них розвиток почуття особистої відповідальності.
І, раз вже в попередньому пункті у нас зайшла мова про надмірної опіки, то дуже важливо дозволяти дітям виконувати те, що перебуває у сфері їхньої відповідальності — будь то прибирання або домашня робота. Не варто контролювати кожен їх крок, а лише перевіряти результат.
Чому? Дитячі психологи вважають, що надмірний нагляд за кожною дією малюка може розвинути в ньому впевненість у тому, що він нічого не може зробити сам. Так, для розвитку в дітей почуття відповідальності, вміння відповідати за свої вчинки їм потрібно приділяти увагу, заохочувати, і навіть час від часу карати, проте краще всього це робити в якості реакції на результат їх вчинків. Повірте, постійний нагляд не призводить ні до чого хорошого.
9. Створюйте щасливі спогади.
Результати експериментального дослідження, проведеного двома професорами з Гарварду, з'явилася теорія, що дорослі, у яких було багато хороших спогадів про дитинство, виглядали і почували себе набагато щасливіше і повноцінніше, ніж ті, хто цим похвалитися не міг.
Також дослідники відзначили, що учасники експерименту зі щасливими спогадами про дитинство куди більш охоче допомагали з додатковими запитаннями та завданнями, суворіше засуджували неетичну поведінку і більше жертвували на благодійність.
Так що, створюючи для наших дітей щасливі спогади, ми, цілком можливо, вчимо їх бути щасливими і доброзичливими дорослими.
10. Будьте щасливі!
Діти, ніби губка, вбирають у себе все, що бачать і чують — і хороше, і погане. І якщо оточуючі дитину дорослі частіше посміхатися, то, швидше за все, він буде намагатися наслідувати їм у цьому.
«Діти не можуть бути щасливі, якщо навколишні дорослі самі не дбають про себе і своїх відносинах», — вважає Керолайн Коуен, психолог Каліфорнійського університету.
Відомо, що процес адаптації –
це постійний процес, який супроводжує людину впродовж усього життя. Науковці
визначають адаптацію як пристосування будови і функцій організму, його органів
і клітини до умов середовища, спрямоване на збереження рівноваги.
Адаптація (з лат. «пристосування») –
пристосування організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному,
соціальному, психологічному.
Залежно від того, на якому рівні
відбувається адаптація організму, існують декілька класифікацій цього процесу.
В межах висвітлення проблеми адаптації дитини до умов дошкільного закладу слід
зу¬пинитися на дослідженнях, автори яких доводять існування таких видів
адаптації як фізіологічна та соціальна.
Розглянемо більш докладно тлумачення
цих термінів. Фізіологічна адаптація – реакція функціональних систем організму,
яка найбільш повно відповідає потребам певної ситуації.
Під соціальною адаптацією розуміють
постійний процес активного пристосування індивіда до умов соціального
становища, а також результати цього процесу .
Відомо, що навіть незначні зміни умов
життя маленької дитини викликають порушення її емоційного стану, сну, апетиту
тощо. Саме тому створення умов для успішної адаптації є досить серйозною
проблемою, яка хвилює лікарів, психологів, педагогів.
Які ж особливості формування здатності
до адаптації у малюка
Слід зазначити, що народження дитини –
це один з найяскравіших прикладів фізіологічної адаптації. Отже, системи
дихання, кровообігу, травлення на момент народження повинні мати відповідний
рівень готовності всіх адаптаційних механізмів. Дослідження доводять, що
здоровий малюк має цей рівень готовності й достатньо швидко пристосовується до
існування в нових для нього умовах. Звичайно, впродовж наступних років
відбувається вдосконалення адаптаційних механізмів, формуються передумови
соціальної адаптації.
Які ж фактори можуть негативно вплинути
на формування адаптаційних механізмів дитячого організму? Результати
спостережень засвідчують, що, насамперед, це такі антенатальні фактори, як
токсикози І, ІІ половини вагітності, гострі інфекційні захворювання,
загострення хронічних захворювань, прийом ліків, стресові ситуації, шкідлива
робота, вживання алкоголю, паління. Серед інтранатальних факторів ризику медики
визначають наявність асфіксій у дитини, пологові травми, хірургічне втручання,
несумісність за резус-фактором між матір'ю та дитиною тощо.
Неабияке значення для формування
адаптаційних механізмів дитини має і
постнатальний період. Саме тому такі фактори, як велика маса тіла
дитини, захворюваність упродовж 1 місяця життя, вживання матір'ю алкоголю,
паління під час вигодовування дитини, штучне вигодовування, наявність хронічних
захворювань, затримки нервово-психічного розвитку можуть стати гальмом у
формуванні та розвитку адаптаційних механізмів. Серед соціальних слід звернути
увагу такі фактори ризику, як незадовільні матеріально-побутові умови
життя, конфлікти в сім'ї, відсутність
батька чи матері.
Впродовж дошкільного дитинства малюк
неодноразово реалізує власні адаптаційні можливості – це і прихід до дитячого садка, і перехід із
однієї групи в іншу, а потім і в школу. Не потребує доказу той факт, що до
дитячого садка дитина повинна приходити з прогнозом на адаптацію. Якщо ж
прогноз відсутній, його складає лікар дошкільного, закладу разом із психологом.
Згідно з прогнозом вони визначають особливості організації режиму, харчування,
сну кожної дитини. Саме цими призначеннями бажано керуватися вихователям під
час адаптації малюка до умов дошкільного закладу.
Звикання дитини до нових умов
супроводжується порушенням сну, апетиту, загальним ослабленням організму,
негативних емоцій, що передається цілою палітрою плачу від скиглення де
ревіння. Супутником негативних емоцій є страх – джерело стресового стану дитини. На жаль, у період
адаптації прояв малюком позитивних емоцій є дуже рідкісним явищем. Окрім цього,
порушується функціональний стан нервової системи – деякі діти кличуть матір, не
можуть заснути тощо, інші – тривалий час перебувають у загальмованому стані,
неохоче спілкуються з дорослими й однолітками,
а іноді зовсім мовчать. Спостерігаються зрушення і в деяких вегетативних
реакціях, а саме: втрачається вага, загострюються алергічні реакції, раптово
підвищується температура тіла тощо. Досить часто у дітей порушуються вже
набуті
культурно-гігієнічні навички,
знижується імунітет.
Хоча ці негативні прояви зустрічаються
не у всіх дітей і є тимчасовими, не звертати уваги на них не можна, адже вони
свідчать про порушення нормального функціонування кори великих півкуль,
негативно впливають на поведінку дитини. Такі зміни пояснюються перебудовою
звичного динамічного стереотипу поведінки, набутого під впливом домашніх умов,
на новий стереотип в умовах дошкільного закладу.
Розрізняють
три ступені адаптації: легкий, середній і важкий.
Легкий ступінь адаптації
За легкої адаптації впродовж місяця у
дитини нормалізується поведінка. Малюк починає спокійно чи радісно ставитися до
дитячої групи. Настрій бадьорий, проявляє зацікавленість довколишнім, у
поєднанні з незначним ранковим плачем. Апетит погіршується, проте не дуже і на
кінець першого тижня стає звичайним, сон поновлюється протягом 10-15 днів.
Стосунки з рідними за легкої адаптації
у дитини не порушуються, малюк легко прощається вранці, швидко відволікається,
його цікавлять й інші дорослі, він доволі активний, але не збуджений. До дітей
в групі може бути байдужим або зацікавленим. Інтерес до навколишнього
поновлюється впродовж 2-3 тижнів з допомогою дорослого.
Мова загальмовується, але дитина
відгукується і виконує певні прохання чи вказівки дорослого. До кінця першого
місяця поновлюється активне мовлення.
Зниження захисних сил організму значно
не виражено і до кінця 2-3 тижня відновлюється. Хворіє не більше разу на
місяць, тривалістю не більше десяти днів, без ускладнень.
Середній ступінь адаптації
Пі час адаптації середнього ступеня
порушення в поведінці і загальному стані дитини виражені виразніше і триваліше.
Сон нормалізується лише через 20-40 днів, якість сну теж незадовільна. Апетит
поновлюється в такі самі строки. Настрій нестійкий впродовж всього місяця,
значно знижується активність: малюк стає плаксивим, малорухливим, не
намагається досліджувати нове оточення, не використовує набутих раніше
побутових навичок. Мова або не використовується, або знижується. У грі дитина
також не застосовує набутих навичок, гра ситуативна. Всі ці зміни тримаються
протягом 5-6 тижнів.
Ставлення дитини до близьких –
емоційно-збуджене (плач, крик під час розлучення). Ставлення до дорослих
вибіркове. Ставлення до дітей, як правило, байдуже, проте може бути й
зацікавленим.
Захворюваність – до двох разів,
терміном не більше 12 днів, без ускладнень. Вага не змінюється або дещо
знижується. З'являються ознаки невротичних реакцій: вибірковість у ставленні до
дорослих і однолітків, спілкування лише за певних умов.
Важкий ступінь адаптації
Особливу тривогу викликає стан важкої
адаптації. Дитина починає тривалий час і важко хворіти, одне захворювання майже
без перерви змінює інше, захисні сили організму підірвані і вже не виконують
своєї ролі – не запобігають численним інфекційним захворюванням, з якими
постійно доводиться стикатися малюку. Це несприятливо позначається на його фізичному
і психічному розвиткові.
Інша форма перебігу важкої адаптації –
неадекватна поведінка дитини, яка межує з невротичним станом. Дитина погано засинає,
сон короткий, скрикує, плаче уві сні, прокидається зі слізьми. Сон чутливий,
короткий. Апетит погіршується сильно і надовго, дитина може відмовлятися від
їжі або блювати за спроби її нагодувати, можуть виникати функціональні
порушення випорожнень, безконтрольні випорожнення.
Під час періоду неспання дитина
пригнічена, не цікавиться оточенням. Ставлення до дітей відчужене, однолітків
уникає або проявляє агресію. Ставлення до близьких емоційно-збуджене,
позбавлене практичної взаємодії. Не реагує на запрошення взяти участь у
будь-якій діяльності. Мовою не користується або простежується затримка
мовленнєвого розвитку на значний період. Немає настрою, дитина тривалий час
плаче, напружено стискає у кулачку носову хустинку чи домашню іграшку. Нам,
дорослим, важко усвідомити ступінь її страждань.
Слід пам’ятати, що дитина, яка
бурхливо виражає свій протест проти нових умов криком, голосним плачем,
вередуванням, чіпляється за маму, падає в сльозах на підлогу, незручна і
бентежлива для батьків і вихователів, проте викликає менше хвилювань у дитячих
психологів і психіатрів, ніж дитина, яка ціпеніє, стає байдужою до того, що з
нею відбувається, до їжі, мокрих штанців, навіть холоду. Така апатія є типовим
проявом дитячої депресії.
Отже, ви вже зрозуміли, що адаптація
дитини до нових для неї умов середовища – важкий та болючий процес. Тепер ви
знаєте, що відбувається з дитиною, з її поведінкою.
Звикання до дошкільного навчального
закладу залежить також від типу темпераменту. Гірше за інших почуваються діти з
флегматичним темпераментом. Вони не встигають за темпом життя дитячого садка:
не можуть швидко одягнутися, зібратися на прогулянку, поїсти. Найлегше пристосовуються
діти-сангвініки.
Ускладнюючим чинником адаптації слід
також назвати і конфлікти в сім’ї, нетовариськість батьків. Діти мимоволі
засвоюють негативні риси поведінки батьків, що ускладнює їхні стосунки з
однолітками. Вони поводяться невпевнено і нерішуче, багато хвилюються, тому не
можуть бути легко прийнятими в групі.
Отже, соціально-психологічна адаптація
до дитячого садка відбувається неоднаково у різних дітей, відповідно до віку,
типу вищої нервової системи, стану здоров’я, стилю виховання в сім’ї, родинних
взаємин, рівня розвитку в дитини ігрових навичок, її контактності,
доброзичливості, емоційної залежності від матері.
Як правильно підготувати дитину раннього
віку до вступу в дитячий садок?
Передусім слід організувати
життя дитини в сім'ї відповідно до режиму дня, якого дотримуються в дошкільному
навчальному закладі.
Готуючись до дитячого садка,
докладно розкажіть малюку, що вдень він буде ходити до дитячого садка, а
ввечері ви разом з ним будете займатися вдома цікавими справами.
Варто зацікавити сина чи доньку
дитячим садком, викликати бажання йти туди. Для цього під час прогулянок
покажіть будівлю дошкільного навчального закладу, ігрові майданчики; разом
поспостерігайте за грою дітей, розкажіть про їхнє життя в садочку. Не можна
дитину залякувати садком, погрожувати: «Не слухатимеш – віддам у садочок». Це
викличе страх перед дошкільним закладом і, безумовно, погіршить стан дитини в
період звикання до незнайомого оточення. Навпаки, слід викликати бажання в неї
ходити до садка: «Якщо слухатимеш, не плакатимеш, то підеш у дитячий садок».
Про вступ до садка треба говорити в сім'ї як про радісну, очікувану подію.
Ідучи будь-куди, завжди
розповідайте малюкові, що буде, коли ви повернетесь, щоб у нього була впевненість
в тому, що він потрібен вам!
Навчайте дитину вдома всіх
необхідних навичок самообслуговування та взаємодії. Дитина значно легше
пристосується до умов суспільного виховання, якщо в сім'ї вона оволодіє
елементарними навичками самостійності. Іноді, прагнучи зекономити час, батьки
поспішають самі вдягнути, нагодувати дитину, чим стримують формування в неї
необхідних умінь. Так діти, звикнувши до надмірної опіки, у яслах почуваються
безпорадними і самотніми.
Обираючи дитячий садок,
звертайте увагу на вихователів. Чи хочете ви щодень приводити сюди свою дитину?
Якщо так, робіть це впевнено.
Щоб полегшити звикання,
познайомте сина чи доньку з майбутнім вихователем, поговоріть з ним так, щоб
дитина чула про те, що ваш малюк уже підріс і ходитиме до ясел, де про дітей
піклується добра вихователька, яка гуляє і грається з ними. Слід викликати в
дитини позитивні спогади про відвідування дошкільного закладу, бажання швидше
підрости і піти в садочок.
Збираючись вести малюка до
дитячого садка, домовтеся з вихователем, що певний час відвідуватимете його
разом з дитиною, проте дослухайтеся до рекомендацій вихователя щодо цього.
Як допомогти дитині пережити період адаптації?
В перші дні перебування в
дитячому садку залишайте дитину на 2-3 години, поступово збільшуючи час
знаходження в дитсадку. Не запізнюйтесь, хоча б у перші дні забирайте дитину
вчасно.
Не поспішайте відразу забрати
дитину додому. Побудьте з дитиною на ігровому майданчику, разом подивіться, як
гуляють діти, чим займаються, як спілкуються один з одним та вихователем.
Відводячи малюка до дитячого
садка, дайте йому улюблену іграшку, сказавши при цьому: «Якщо ти захочеш, щоб я
про тебе подумала, візьми і притисни її до себе. І я відразу про тебе подумаю».
Ілюзія керування батьками дуже важлива для малюка. Вона знижує реакцію стресу
на нову ситуацію. Нехай іграшка ходить із дитиною кожен день і знайомиться з
іншими, розпитуйте, що з іграшкою сталося в дитячому садку. Хто з нею дружить,
хто ображав, чи не було їй сумно. Таким чином ви багато дізнаєтеся про те, як
ваша дитина звикає до садочка.
Пограйтесь з дитиною домашніми
іграшками в дитячий садок, де якась з них буде самою дитиною. Поспостерігайте,
що робить ця іграшка, що говорить, допоможіть разом з дитиною знайти їй друзів
і вирішіть проблеми дитини через неї, орієнтуючи гру на позитивні результати.
Не хвилюйтесь і не показуйте
своє хвилювання дитині. Не забувайте надавати дитині емоційну підтримку і
показувати значимість для вас її нового статусу.
Утримуйтесь від шумних масових
вистав, аби зменшити емоційне навантаження.
Частіше говоріть дитині про
свої почуття і проявляйте їх.
Завжди знаходьте час вислухати,
що непокоїть вашу дитину, які у неї труднощі, чого вона досягла.
Створіть спокійний,
безконфліктний клімат для дитини в сім'ї та оптимальний режим дня. Оберігайте
нервову систему дитини!
Повідомте вихователів про
особливі звички дитини, що вона любить, що ні, які має захоплення.
Придумайте ритуал «прощання» й
зустрічайте дитину з посмішкою.
Дитина має відчувати повне
розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає. Ніколи не
з’ясовуйте відносин з вихователем (щоб не трапилось!) у присутності дитини.
Відвідувати дитячий садок
дитині треба лише здоровою.
Найголовніше — почувайтеся компетентними
батьками, тобто вірте, що з будь-якою складною ситуацією можна справитись, якщо
її вирішувати, а не відкладати!
Головною умовою успішної адаптації
дитини до дитячого садочка є єдність вимог до малюка в сім'ї та дитсадку.
Спрогнозувати адаптацію дитини до умов дошкільного
навчального закладу допоможе наступна анкета.
Комментарии
Отправить комментарий