Розвиваємо іграми творчість
ВПРАВИ ТА ІГРИ НА РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ
Словниково-логічні вправи
1.
Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
калина, ліщина, … - це
помідор, огірок, капуста, … - це
ялина, верба, … - це
курка, гуска, індик, … - це
2.
Дібрати видові назви до родових:
Дитячі журнали – це…
Жіночі імена – це…
Кіногерої – це…
Одяг – це…
Квіти – це…
3.
Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та Д..в..ий
С..і.. Кн..г.. В..л..к..й
Л..д Ж..рн..л К..р..тк..й
К..в..н К..ша В..да
4.
Узагальнити через протиставлення:
дуб – дерево, а смородина - …
плаття – одяг, а черевики - …
5.
Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
6.
Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
легка, м’яка, біла - …
струнка, висока, білокора -…
пухнаста, руда, працьовита -…
7.
Визначити предмет за його діями:
літає, падає, покриває, блищить, скрипить
світить, гріє, усміхається, зігріває -…
8.
Дати визначення предмета:
Мак – …
Вовк -…
Лебідь -…
9.
Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові
завдання.
Завдання 1. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів.
Загадка. Була дитиною – не знала пелюшок. А стала старою – сто пелюшок мала.
Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, зелена, весела, ніжна, тендітна.
Завдання 2. До відгадки підібрати якнайбільше прикметників.
Загадка. Була зелена я, маленька.
А потім стала червоненька.
На сонці почорніла я –
значить, що достигла я.
Завдання 3. До слова-відгадки підібрати слова-синоніми (антоніми).
Загадка. Чорне сукно лізе у вікно.
Антонім – день.
Загадка. Коли нема чекають, коли прийду – тікають?
Синонім – злива.
10. «Групування слів»
Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
(відповіді можливих груп)
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
Ігри
1. «Ланцюжок»
Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами.
Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варениця - …
Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.
Сова – вага – галка – канапа – парта – тато…
Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш…
Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон…
Фарба – бабуся – сяйво – дама – мама…
Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука…
Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата…
Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – начинка…
2. «Слова-переверти»
Учитель пропонує дітям прочитати незвичні слова-переверти і пояснити значення їх, якщо читати зліва направо та справа наліво.
Еге, ага, біб, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, кабак, наган, зараз, шалаш.
Учитель пропонує дітям прочитати інші слова-переверти спочатку зліва направо, пояснити, яке значення кожного з них.
Бук, сир, раб, серп, рим, луг, касир, куб, кіт.
А потім – прочитати ці слова справа наліво і порівняти, чи змінився їхній зміст, значення.
3.
«Хто більше?»
Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.
ЛАСТІВКА
Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…
МУЗИКАНТ
Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз…
САДІВНИК
Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…
СОЛОДКА
Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…
4.
«Зайчик»
Учитель пропонує дітям прочитати склади, «стрибаючи», як зайчик, «з однієї купинки на іншу».
По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а
1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7
(Показує дорогу, а сам у болото лізе).
Яке сі та зі м’яч ке ко й ко лляч
1 2 5 8 3 6 4 7 10 9
(Яке сім’ячко, таке й зіллячко).
5.
«Збери слово»
Учитель пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. й одержати нове слово.
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.
Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.
Метро, дощ, сова, гора – мова.
6.
«Навіщо і чому»
Гру побудовано за принципом «запитання (пропозиція) – відповідь». Вихователь запитує (пропонує зробити, сказати), а дитина має дати розгорнуту відповідь.
Запитання на визначення мети
Як гадаєш, навіщо ти відвідуєш школу?
Навіщо потрібний телевізор?
Навіщо людям потрібний одяг?
Запитання на встановлення причини
Чому взимку надворі сніг не тане?
Чому риби плавають, птахи – літають, а люди ходять по землі?
Чому предмети падають униз, а не вгору?
Запитання на пропозиції для прийняття рішення та планування власних дій
Дмитрик розбив чашку. Що йому треба робити?
Уяви, що ти заблукав у місті. Що робити? Як вчинити найкраще?
У нас завтра у класі день іменинників. Перелічіть усе, що ми повинні зробити.
7.
«Універмаг»
Дитині-«продавцеві» видають товар (предмети побуту, одягу, іграшки), який треба розсортувати за призначенням – класифікувати.
8.
«Потяг»
Учитель розкладає перед дітьми 10 сюжетних картинок. Діти мають розмістити їх у правильній послідовності – утворити потяг. Потім вагончики треба скріпити. Для цього діти мають використати маленькі картинки із зображенням різних предметів, які потім треба назвати одним узагальненим словом (меблі, посуд, іграшки).
9.
«Що підходить?»
У вчителя та дитини – по одному набору карток. Учитель дістає і показує певну картинку зі свого набору, а дитини відповідно має вибрати зі свого набору таку картинку, яка найбільше пасує за змістом до пропонованої вихователем. Наприклад: обличчя – очі, букет – квітка, страва – ложка тощо.
10.
«Придумай сам»
Учитель називає слово, а дитина добирає до нього слово з близького поняттєвого кола або слово-характеристику. Наприклад: будинок – цеглина, голка – тканина, ніж - гострий.
ВПРАВИ ТА ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
1.
Гра
«Склади вірш»
____ ____ ____ навкруги
____ ____ ____ сніги
____ ____ ____ цариця
____ ____ ____ ____ білолиця
____ ____ ____ ____ слід
____ ____ ____ ____ лід
___ ___ ___ ___ ___ білими
____ ____ ____ ____ килими
Ходить зима __________
Закутується __________
2.
Вправа
«Реклама»
Назвати якомога більше призначень даного предмета (не тільки реальні, а й уявні і фантастичні).
3.
Гра
«Поверхи»
Наприклад: на якому поверсі і чому поселили Чебурашку, Попелюшку, Зайця і Вовка, Козу і семеро козенят?
4.
Перелічи усе, що потрібно зробити, коли готуєшся до дня іменинника (до зустрічі
птахів, до дня народження мами і т.д.).
4.
Гра
«Схожі хвостики»
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця – спідниця, синиця, полуниця…
Пташка – ромашка, комашка, Чебурашка…
Їжачок – черв’ячок, павучок, бичок…
Рама – мама…
Слон – талон…
Дочка – бочка…
Вода – біда…
5.
Гра
«Закінчи рядок»
Цікаве завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.
Ко-ко-ко – ми купили молоко.
Ки-ки-ки – подай-но, доню, води.
Ку-ку-ку - …
Ма-ма-ма - …
Мо-мо-мо - …
Гр.-гр-гр - …
Ар-ар-ар - …
6.
Гра
«Доповни прислів’я»
Вода потекла, весну…(принесла).
Грак на горі – весна на…(дворі).
Зробив діло – гуляй …(сміло).
Стук,грюк,аби з …(рук).
Поспішиш – людей …(насмішиш).
І сам не гам, і другому не …(дам).
На язиці густо, а на ділі…(пусто).
Хто багато читає, той багато…(знає).
7.
Гра
«Відгадай загадку»
На початку уроку керівник залучає дітей до гри, в якій за умовою вони мають відгадувати загадки так, щоб останнє слово-відгадки збігалося з римою вірша.
Наприклад:
Довгонога, чорно-біла,
У гніздо на хату сіла,
Довгим дзьобом, знай, тукоче,
Ніби щось сказати хоче.
Де ж це ти була?
Далеко.
Як зовуть тебе?
…(лелека).
* * *
В небі хмарка пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на землю міцно ліг.
Називають його …(сніг).
* * *
У вагоні світло, чисто,
За вагоном – темнота.
Довго їдемо ми містом,
Раптом поїзд виліта
З підземелля на Дніпро –
Гарне в Києві - …(метро).
9.
Гра «Зроби веселинку»
Художниця
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла…(Жучка).\
Кіндрат
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об…(мармелад).
Кіт-рибалка
Кіт-рибалка у човні
Мріє на світанні
- От якби зловить мені
Карася в …(сметані).
10.
Гра «Дописати 2 рядочки, щоб вийшли веселі вірші»
Раз цибуля вийшла з хати,
Хто їй стрівся, мусив чхати…
Їв лелека
Кашу з глека…
Джміль ромашці щось на вухо
Прошептав і полетів…
Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички…
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК
УЯВИ ТА ФАНТАЗІЇ
1. За допомогою міміки жестів один учень показує іншим дітям задумане слово. Ті намагаються його відгадати, вимовляючи свої варіанти по черзі вголос.
2. Уявіть себе півником, ведмедем, будильником, лікарем…
Пофантазуйте і покажіть діями, імітацією
звуків.
3. Розкажіть казку «Червона
Шапочка» навпаки (персонажі добрі міняються зі злими).
4. Гра «Чи таке буває?»
Учитель пропонує ситуацію. Наприклад: вертоліт летить у небі; миша в дзеркалі живе. Дитина повинна уявити собі цю ситуацію й сказати чи таке буває, про що йдеться. Якщо ситуація суперечлива, то треба дослідити її всім разом і знайти правильну відповідь.
5. Гра «Живий звук»
Вчитель пропонує описати звук
(дощ, дзвоник, скрип дверей). Для цього він запитує гравців: Який він – товстий
чи тонкий, широкий чи вузький, добрий чи злий, гострий чи тупий…
6. «Закінчи розповідь»
Вчитель зачитує початок речення або 2-3 фрази розповіді. Наприклад. Я пішов до ванної кімнати вмитися. Відкрив кран, і тут раптом … Завдання гравців – скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення.
7. «Буріме»
Учитель пропонує 2 пари рим – кінцівки чотирьох рядків віршика, причому, рядки можуть римуватися по-різному. Гравцям необхідно скласти початок кожного рядка й отримати власний римований вірш.
8. «Ці
три слова обов’язкові»
Комментарии
Отправить комментарий